Nieuwsbrief november 2023

Afrekening service- en stookkosten 2021

Maandag heeft het bestuur met ERESM een akkoord bereikt over deze afrekeningen.
De onderhandelingen hebben precies 1 jaar geduurd met name door de problemen met de verschillende contracten voor beide woonblokken met de energieleveranciers. De stookkosten van beide blokken verschillen met zo’n € 37.500. De voorzitter heeft veel tijd en energie gestopt in de juridische mogelijkheden en onmogelijkheden. Er is echter geen jurisprudentie in soortgelijke zaken waar we op konden terugvallen. Uiteindelijk hebben wij zonder gerechtelijke procedure een akkoord bereikt. ERESM neemt € 22.500 van het kostenverschil voor haar rekening. Dit betekent dat het blok met de lage nummers over 2021 een € 15.000 hoger bedrag aan stookkosten dient af te rekenen vergeleken met het blok met de hoge nummers. Dit betekent € 187,50 per woning.
Van de overige in rekening gebrachte kosten hebben wij nog € 5.208 kunnen schrappen wat de totale besparing over 2021 door onze controle € 27.708 bedraagt !
Het bestuur is content met het behaalde resultaat.

ERESM en de mogelijke verkoop van onze woningen aan nieuwe eigenaar

Zoals u op onze website en ook in diverse kranten hebt kunnen lezen, heeft de Canadese eigenaar van onze woningen door gewijzigd beleid plannen om al het onroerend goed in Nederland te verkopen. Hoever dit proces inmiddels is gevorderd is bij uw bestuur niet bekend. De mogelijke verkoopberichten heeft het Bestuur ook uit de media moeten lezen. Vooralsnog zijn er 4 buitenlandse partijen geïnteresseerd maar is er verder nog niets bekend.
Dit betekent voor ons dat er nu geen groot onderhoud zal worden gepland.

Te hoge huurprijs?

Nieuwe huurders van de 3-kamerwoningen kunnen binnen 6 maanden na ingang van de huurovereenkomst de hoogte van de huur laten toetsen door de Huurcommissie. De uitspraak van de Huurcommissie is bindend. Na die 6 maanden is er geen verlaging aanpassing van de huur mogelijk. Wij verwachten een positieve uitslag voor de nieuwe huurder. Mocht u hierover vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de voorzitter.
Er zijn plannen om woningen met een huur tot ongeveer € 1.100 als sociale huurwoningen te betitelen. Door het vallen van het kabinet worden de plannen vooralsnog niet uitgevoerd.
.

UITNODIGING deelname cursus AED

De cursus “omgaan met AED “zal in principe eind van dit jaar weer worden georganiseerd voor beginners en gevorderden. U kunt zich aanmelden bij onze secretaris en de kosten van de cursus worden door onze huurdersvereniging betaald. We hebben uit eigen middelen een AED aangeschaft maar er zijn meer mensen nodig die dat apparaat moeten kunnen gebruiken. Hiervoor wordt er ieder jaar een cursus georganiseerd voor mogelijke nieuwe gebruikers maar ook voor iedere gediplomeerde dient de kennis jaarlijks te worden herhaald. Het is in ons aller belang dat zo veel mogelijk van onze huurders de kennis hebben om dit belangrijke apparaat met succes te kunnen bedienen.

Liftproblemen

Inmiddels is er een nieuwe firma MO2voor het onderhouden van de liften. Echter doordat de liften al meer dan 50 jaar oud zijn blijkt in de praktijk dat reserveonderdelen vaak niet in voorraad zijn. Dat kan soms een lange wachttijd tot gevolg hebben.
Meld een storing direct aan de huismeester zodat hij actie kan ondernemen.

Renovaties vrijgekomen flats

Niemand is gelukkig met de renovaties en met de overlast in geluid en vervuiling van de liften en de portalen. Er is veel verloop van huurders en dus ook veel overlast. ERESM probeert ons wel te informeren maar niet alle huurders zijn aangesloten op het klantenportaal bij ERESM en ontvangen dan niet deze info. Meld u bij ERESM aan.

Klachten melden bij huismeester

Als voorbeeld noemen wij het incident deurdranger. Bij verhuizingen en ontruimingen kan de dranger van de zware toegangsdeur worden gehaald. Maar doe dat dan in overleg met de huismeester!
Hij is van vele zaken op de hoogte en kan dan conform handelen. Nu waren de chip en de dranger verdwenen en het heeft meer dan 4 maanden geduurd voordat de dranger vervangen was en de chip is nog steeds niet leverbaar. De bewoners zijn weer de klos.
Conclusie: informeer de huismeester bij klachten of voorkoming van problemen.

Website voor onze vereniging: hvvaleriusplein.nl

De website is al een tijd in de lucht en te bereiken via bovenstaand adres. Wij proberen steeds vaker u van de nodige informatie te voorzien. Ook kunt via de diverse links rechtstreeks een bestuurslid mailen. U krijgt dan snel antwoord. Wij willen een nieuwsbrief uitgeven als er ook werkelijk iets te melden is. Voorbeeld: als onderhandelingen over afrekeningen zelfs 1 jaar of langer duren zult u begrijpen dat er pas een nieuwsbrief op papier wordt uitgegeven als er daadwerkelijk een resultaat is te melden. Nu ontvangen wij soms reacties dat er niets wordt gemeld of zelfs niets wordt gedaan!
Maar om te melden dat er niets valt te melden heeft geen nut.
Tussentijds melden wij nieuws op onze website.

Gezellige pub quiz op vrijdag 25 augustus

Op die vrijdagavond 25 augustus heeft Anita Thakrar in haar eentje een heel gezellige pub quiz georganiseerd. Alle aanwezigen waren het eens dat dit een heel leuk evenement was en graag in de toekomst nog zoiets wilden meemaken. Ook zijn er oproepen gekomen of de feestcommissie ook weer iets wil organiseren zoals de beroemde BBQ’en met Marco Laros en/of een zomer- of winterbuffet of iets dergelijks.
Wij staan open voor ideeën van u. Stuur een mailtje of benader een bestuurslid als u een leuk idee hebt. We zoeken dan uit of het mogelijk is.