De gemeente Alphen a/d Rijn heeft inmiddels gereageerd op de mail van Carla Bergsma-Kops (zie bericht: “Geluidsoverlast Burgemeester Bruins Slotsingel” van 14 september) betreffende de toenemende geluidsoverlast van het verkeer op de Burgemeester Bruins Slotsingel. Voorlopige conclusie: Nog weinig aan te doen . Wel doorgezonden door gemeente aan wijkagent.
Inhoud van de mail
Van: Gemeente Alphen aan den Rijn
Datum: 3 januari 2023 om 14:13:11 CET
Aan: Carla Bergsma-Kops
Onderwerp: Zaaknummer: 2994044Goedemiddag mevrouw Bergsma,
Excuus dat een reactie zolang is uitgebleven. Bij deze een antwoord op uw melding van september 2022, waarin u melding doet van de hinder door motoren, auto’s met hoge snelheden en daarbij geproduceerde geluidsniveaus en uitstoot op de Burgemeester Bruins Slotsingel.
U verzoekt ons om na te denken over mogelijkheden om de snelheid te temperen en het aandeel verkeer op de Burgemeester Bruinsslotsingel te verminderen.De meldingen over geluidsoverlast en de hoge snelheden op de burgemeester Bruins Slotsingel (hierna: BBS) zijn ons niet onbekend. De afgelopen jaren is door meerdere bewoners hier melding over gedaan. De wetgeving rondom geluid is een lastig onderwerp en actueel onderwerp. Voornamelijk in de grotere steden zoals Rotterdam en Amsterdam wordt binnenstedelijk gewerkt aan oplossingen.
Op dit moment zijn er nog geen goede tools om in te kunnen zetten maar wordt er wel geëxperimenteerd. Wij volgen deze ontwikkeling.
Verkeerslawaai
Op deze situatie is o.a. de Wet geluidhinder (Wgh) van toepassing. De Omgevingsdienst houdt namens Gemeente alphen aan den Rijn toezicht en controleert of aan de regels vanuit Wet geluidhinder kan worden voldaan.
De BBS is een bestaande situatie wat betreft de ligging en aanwezigheid van de weg (inclusief wegdektype en snelheid 50km/u) en de bestemming van de appartementen. Geluid van wegverkeer wordt nooit gemeten maar altijd berekend op basis van verkeersintensiteiten en verdeling van licht, middel en zwaar verkeer.
Dit jaar ontvangen wij wel een dB-meter en display waarmee we geluid van verkeer kunnen gaan meten. De meetapparatuur wordt gekoppeld aan een display welke vervolgens aan de weggebruiker zichtbaar maakt of wel/niet teveel geluid wordt geproduceerd.Omgevingswet
Op het moment dat de Omgevingswet wordt ingevoerd komt er een wettelijke plicht bij de gemeente om 1 x per vijf jaar het verkeersgeluid binnen de gemeente te berekenen op basis van verkeersgegevens/verkeerstellingen.
De eerste ronde na invoering Omgevingswet wordt het basisjaar (de basis meting voor volgende jaren). 5 jaar later moet weer een berekening plaatsvinden op basis van de verkeersgegevens dan.
Is er een toename van verkeer en daardoor een toename van de berekende waarde dan moet de gemeente er zorg voor dragen dat de berekende geluidswaarde teruggebracht wordt tot het niveau van de meetronde in het aanvangsjaar.
Dit kan door bijvoorbeeld stil asfalt te gaan gebruiken, snelheid reducerende maatregelen te treffen, geluidswal aan te leggen of maatregelen aan de woningen te treffen. Deze exercitie herhaalt zich vervolgens iedere 5 jaar opnieuw.
We hebben momenteel een geluidskaart voor de gehele gemeente. Op basis van deze geluidkaart hebben we in Alphen een kleine 300 adressen waar sprake is van een “te hoog” belaste gevel. Als gemeente moeten we voor die adressen naar oplossingen zoeken. Dit kost tijd en geld. In een groot aantal gevallen worden dat soort zaken bij herinrichtingen van gebieden opgelost. De appartementen/woningen aan de BBS worden hierin niet genoemd.
In een beperkt aantal gevallen, waar het niet anders meer kan (bijvoorbeeld De Zijde in Boskoop) worden er maatregelen aan de woningen uitgevoerd.
Meer informatie hierover vindt u op de site van de Omgevingsdienst Midden-Holland.Handhaving
De geluidsoverlast door met name motoren en auto’s met speciale knetteruitlaten kunnen wij op dit moment als gemeente niets aan doen, of we moeten een rijverbod voor motorvoertuigen opleggen.
Dat is echter voor de BBS geen optie. Een weg als de BBS is een gebiedsontsluitingsweg en heeft in deze een belangrijke functie om verkeer te ontsluiten. Dit zijn binnen de bebouwde kom de 50km/u wegen of de 70km/u wegen.
Het toegelaten geluidsniveau voor wegvervoer wordt per motorfiets en per auto door de Rijksdienst voor het Wegverkeer bepaald bij de typegoedkeuring.
Handhaving op geluid (toegestane Db op basis van een kentekenbewijs) en snelheid ligt niet bij de gemeente maar bij de RDW en de Politie. Dit is arbeidsintensief en heeft een lage prioriteit zowel bij de RDW als Politie. Incidenteel wordt een actie opgezet en wordt er op snelheid gecontroleerd. Structurele handhavingsmiddelen zijn op dit moment niet beschikbaar.Meer aandacht
Overlast door motorvoertuigen in het algemeen en motoren in het bijzonder komt niet alleen voor in Alphen aan den Rijn. Dit is een fenomeen dat zich uiteraard ook voordoet in andere gemeenten. Om overlast te beperken is eigenlijk betere wet- en regelgeving nodig. Dit kan op Europees, maar ook op nationaal niveau. Er zijn buiten Nederland ook andere landen (o.a. België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk) waar inwoners en ondernemers geluidsoverlast van motorvoertuigen ondervinden.
Gemeente Bergen (Noord-Holland) heeft de handdoek opgepakt en heeft o.a. Alphen ad Rijn aangeschreven om aan te sluiten en krachten te bundelen en gezamenlijk op te trekken richting het ministerie.
Een aantal bewoners van de gemeente Bergen heeft zich aangesloten bij Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM). Mogelijk is het voor u als bewoners aan de BBS ook interessant om eens in contact te treden met deze federatie.Conclusie
Op dit moment zijn de mogelijkheden nog beperkt en zijn we qua handhaving afhankelijk van de Politie. Het heeft tijd nodig om op een hoger niveau betere regelgeving voor elkaar te krijgen. Een afschrift van deze reactie zal ik tevens delen met de wijkagent zodat ook daar dit onderwerp onder de aandacht blijft.Vertrouwende u voor zover voldoende te hebben geïnformeerd.
Eén antwoord op “Reactie Gem Alphen a/d Rijn op Geluidsoverlast Burg. Bruins Slotsingel”
Reacties zijn gesloten.