Appartementen wéér in de verkoop, terwijl huurders zich blauw betalen en achterstallig onderhoud oploopt
Na een eindeloze serie klachten over uiteenlopende zaken heeft de Canadese eigenaar Capreit de 160 appartementen aan het Valeriusplein in Alphen nu te koop gezet. Gaat er eindelijk iets veranderen voor de bewoners?
Artikel: Algemeen Dagblad, 20-10-2021
Door: Dennis l’Ami 20-10-23, 04:01
Foto: © Merel Klijzing “Bewoner Hans Remmerswaal bij de flats van het Valeriusplein.”
,,De wantoestanden hier leiden tot wat ik sociale armoede noem”, zegt Hans Remmerswaal. Hij is voorzitter van de huurdersvereniging van de twee flats aan het Valeriusplein, die in 2019 door de Canadese vastgoedinvesteerder Capreit werden overgenomen. De grootste particuliere verhuurder van Nederland, Vesteda, verkoopt in dat jaar de enorme gebouwen aan het bedrijf uit Toronto. En dan begint de ellende.
Remmerswaal weet niet eens waar te beginnen. ,,Wat we hier hebben meegemaakt: appartementen met energielabel D die door ‘een nieuwe rekenmethode’ opeens label B werden. Daarna kwam de aap pas uit de mouw: de huren konden weer eens worden verhoogd omdat dezelfde woningen zogenaamd energiezuiniger waren geworden.”
Een rondje langs de flats levert al snel bevestiging op van zijn verhaal. ,,Elk jaar hebben we te maken met maximale huurstijgingen”, zegt een ouder echtpaar, dat hier ‘op zich prettig woont’ qua locatie maar ‘er moet niet iets met je huis aan de hand zijn’. Ze klagen over de slechte communicatie. Met hun naam in de krant willen ze niet. ,,Het is toch je huurbaas.”
Wie is die huurbaas eigenlijk?
Capreit, in Nederland vertegenwoordigd door dochteronderneming European Residential Management, is een acroniem voor Canadian Apartment Properties. Dit enorme bedrijf, dat zetelt in Toronto, bezit zo’n 67.000 appartementen over de hele wereld, met een waarde van meer dan 17 miljard dollar (1,608 miljard euro, red.).
Ondanks die financieel gezien blinkende cijfers kent Capreit een slechte reputatie onder huurders. Op Facebook bestaan levendige groepen met duizenden leden, die dagelijks van over de hele wereld uiteenlopende conflicten met hun Canadese huurbaas aandragen.
Werkzaamheden in het weekend, monteurs die op onmogelijke tijden een appartement binnenkomen voor reparaties of rechtszaken vanwege niet-nagekomen afspraken: de klachten in Alphen staan niet op zichzelf, zoveel is duidelijk.
Zelfs bij zoiets simpels als een lekkende kraan moet je hemel en aarde bewegen om iets gedaan te krijgen
-Huurder
Dat 6.900 Nederlandse woningen die door Capreit in de verkoop zijn gezet, bevestigt de business case van het bedrijf. In 2016 liepen de Canadezen binnen vanwege hoge rendementen, door de liberalisering van de huurregels.
Nu die wind is gedraaid – meer verzet tegen hogere huren, hogere overdrachtsbelasting voor investeerders en opkoopverboden door gemeenten – vertrekken ze weer net zo snel als ze kwamen.
Vijf keer terugkomen voor een lekkende kraan
Er is weinig gevoel voor de bewoners, vermoeden twee andere huurders, die juist hun fietsershelmen op het hoofd zetten. ,,Zelfs bij zoiets simpels als een lekkende kraan moet je hemel en aarde bewegen om iets gedaan te krijgen”, vertelt een van hen. ,,We maakten mee dat iemand vijf keer terug moest komen om het euvel te verhelpen. Dan moest hij weer op en neer naar Rotterdam om een onderdeeltje te halen die hij de vorige keer ook al niet bij zich had.”
Iets verderop, in Gouda, waar Capreit appartementen heeft aan het Poldermolenplein en het Middenmolenplein, zijn op dit moment geen signalen bekend over wantoestanden.
Vooruitlopend op een nieuwe eigenaar zegt een woordvoerder van de gemeente: ,,Er wordt gewerkt aan een gemeentelijk meldpunt waar huurders misstanden kunnen melden. Door de wet Goed Verhuurderschap heeft de gemeente meer mogelijkheden toe te zien op eerlijke prijzen en fatsoenlijk onderhoud.”
Herhaaldelijke verzoeken aan Capreit om opheldering werden niet beantwoord.