NIEUWSBRIEF januari 2023

Geachte leden en (nog)niet-leden van de HVVP,

Allereerst willen wij u een gezond en voorspoedig 2023 toewensen.

Carla, onze secretaris heeft een zware operatie ondergaan en is nu langzaam aan het herstellen. Mede hierdoor is de communicatie wat stroever gegaan. Zij bedankt ieder voor de aan haar getoonde belangstelling en aandacht. Wij hopen dat haar herstel voorspoedig verloopt.

ERESM

In de laatste nieuwsbrief die u begin november heeft ontvangen hebben wij gemeld dat de definitieve afrekeningen juli 2019-juni 2020 en juli 2020 t/m december 2020 naar onze verwachting voor het einde van 2022 gereed zouden zijn. Dat is helaas niet gelukt. In de bijlage van deze nieuwsbrief hebben wij de ontwikkelingen rondom deze afrekeningen vermeld om u enig inzicht te geven wat er komt kijken om tot een definitieve afrekening te komen. Wij hebben krachtens de daarvoor bedoelde wetten het recht om de voorgestelde afrekeningen te controleren. ERESM heeft de plicht om alle uitgaven te specificeren en de facturen te overleggen. Dit is indien geprint ongeveer 2 cm aan facturen. De voorzitter controleert dit alles en verzorgt de correspondentie via de mail met ERESM. Dit heeft de afgelopen 9 jaar al tot een besparing geleid van meer dan € 60.000. De definitieve afrekening van de servicekosten over het tijdvak juli 2019- juni 2020 levert voor iedere huurder nog een kleine teruggaaf op van € 9 tot € 17. Het wachten is nu nog op het door ERESM aanleveren van de gevraagde facturen en de definitieve afrekening.

Over de voorgestelde concept afrekeningen van de stook- en servicekosten juli 2020 t/m december 2020 is nog geen overeenstemming. (Zie de bijlage). Zodra wij overeenstemming hebben bereikt gaan we door met de afrekeningen over het jaar 2021. Het 1e concept hebben we ontvangen maar pas als de voorgaande afrekeningen definitief zijn gaan we reageren op dit concept. Per 1 januari 2021 zijn wij op verzoek van ERESM akkoord gegaan om het tijdvak van afrekenen te wijzigen naar kalenderjaar. Op voorhand kunnen wij u berichten dat hier nog de nodige discussie zal moeten plaatsvinden.
Toch hopen wij dat dit eind maart zal zijn opgelost.

ERESM heeft de bedoeling om de afrekeningen 2022 voor de wettelijke datum van 1 juli 2023 gereed te hebben maar wij weten nu al dat dit een langdurige strijd zal worden door de nodige fouten van ERESM bij het afsluiten van de contracten met gas- en elektriciteit leveranciers waar wij de dupe van zijn. Wij willen iedereen nu al waarschuwen dat er forse nabetalingen over 2022 en mogelijk ook over 2023 worden verwacht. Met ERESM is zo nodig een betalingsregeling af te spreken.

Op onze volgende ALV die wij in maart willen vaststellen kunt u de nodige informatie over deze problemen ontvangen. Vermoedelijke datum 13 maart 2023.

Op onze website https://hvvaleriusplein.nl zullen wij u zo veel mogelijk informeren.
Maak van deze mogelijkheid gebruik om de nodige informatie over het wel en wee van ons Valeriusplein te krijgen. Geef uw mailadres op om snel te worden geïnformeerd.

Door ERESM is een nieuwe aannemer aangesteld voor de renovaties van leegkomende flats. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over het voorkomen van schade aan het gebouw, het voorkomen van te veel geluidsoverlast door frezen en boren en het beperken van de tijdsduur van deze werkzaamheden (alleen tussen 08.00 en 17.00 uur en niet op zondag). Tevens is afgesproken dat de huurders minimaal 1 week van tevoren worden geïnformeerd wanneer de werkzaamheden worden gestart. We hebben ook afgesproken dat er door de arbeiders niet mag worden geslapen in de te renoveren flat. Ook is door ons voorgesteld om het werkschema volgens ons voorstel te laten uitvoeren waardoor de geluidsellende tot maximaal 4 dagen kan worden beperkt. Dit alles na het door ons zonder ophouden klachten indienen bij ERESM. Wij hopen dat door het aanstellen van deze partijen er veel minder klachten bij ons komen.

Helaas hebben wij geconstateerd dat ERESM zich niet kan houden aan de recent gemaakte afspraken. Op woensdag 11 januari wilde het aannemingsbedrijf starten met de renovatie maar er was geen enkele kennisgeving ontvangen over de startdatum. Wij hebben toen na onze ingediende klacht bereikt dat er tot woensdag 18 januari geen overlast door boren, hakken en frezen mocht worden veroorzaakt. Wij hebben helaas ook moeten constateren dat er toch in de flat werd geslapen en dat er door arbeiders uit Oost-Europa werd gewerkt. Wij hebben dit in dit weekend aan ERESM gemeld en ook gevraagd of deze arbeiders de benodigde vergunningen hebben. Hiervoor is de werkgever aansprakelijk maar ook de opdrachtgever. Indien door de Arbeidsinspectie wordt geconstateerd dat er geen vergunningen zijn verleend volgt voor aannemer en opdrachtgever afzonderlijk een boete van €12.000 per arbeider.

Lidmaatschap en Contributie HVVP 2023

Dit bericht is vooral gericht op onze nieuwe bewoners:

Er zijn in de afgelopen 2 jaar heel veel mutaties geweest in het woningbestand en dus ook in het ledenbestand van onze vereniging. Ook kwamen er veel jongere huurders in het woonbestand. Wij hebben de steun van iedere huurder nodig om voldoende weerwoord te bieden aan ERESM. Voor het jaarlijks bedrag van €10,- bent u lid en wij hebben zoveel mogelijk leden nodig om een sterk blok te kunnen vormen ten opzichte van ERESM.

Alle bewoners profiteren van alle resultaten die de HVVP heeft weten te bereiken maar ook in de toekomst zal bereiken. Die opbrengsten zijn een veelvoud van deze € 10,-.  Wij hebben in de afgelopen 9 jaar meer dan € 60.000 kunnen besparen op de voorgestelde afrekeningen door de diverse verhuurders. Uw contributie blijkt dus een prima investering! Gaarne ontvangen wij de contributie voor 2023 onder vermelding van uw huisnummer.

Te hoge huurprijs?

Nieuwe huurders kunnen binnen 6 maanden na ingang van de huurovereenkomst de hoogte van de huur laten toetsen door de Huurcommissie. De uitspraak van de Huurcommissie is bindend. Na die 6 maanden is er geen aanpassing van de huur mogelijk. Wij verwachten een positieve uitslag voor de nieuwe huurder, zeker voor de 3-kamer woningen.

Mocht u hierover vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de voorzitter.

Ons plein

Recent is er op ons plein een laadpaal geïnstalleerd voor de elektrische voertuigen. De 2 parkeerplaatsen zijn verboden voor voertuigen die niet elektrisch aan het laden zijn. Er is geconstateerd dat diverse auto’s bijna 24 uur lang staan geparkeerd en dat is niet toegestaan.

(Toevoeging Webmaster: Er is een Whatsapp groep opgericht voor de autobezitters die de laadpalen gebruiken. Wil je lid worden van deze groep dan kun je dat hier doen: electrische/hybride autos en laadpalen. Verder riskeer je een boete van 90 Euro als je met een ‘niet elektrische’ / plug-in hybride auto als je op de elektrische parkeerplek gaat staan.)

Boa’s hebben aangekondigd dat er de komende tijd streng op wordt toegezien. Ook auto’s geparkeerd op niet-parkeerplaatsen worden bekeurd.

Afgelopen week werd door een lekkage een professionele in werking zijnde wietplantage ontdekt in 1 van onze flats. De benodigde energie werd buiten de meter om gehaald en wij hebben daardoor geen financiële schade ondervonden.

Merkt u dat een flat niet feitelijk wordt bewoond of ziet u iets opvallends wat u niet vertrouwt schakel dan de huismeester of uw contactpersoon in.

Voorinspectie bij verhuizing

Bij verhuizing wordt er door ERESM een makelaar ingeschakeld ter controle van de woning. Bij deze voorinspectie wordt de laatste tijd steeds gemeld dat de huurder het behang van de muren moet halen. Laat u niet gek maken en neem even contact op met de voorzitter. In de wet is opgenomen dat de woning zonder gebreken dient te worden opgeleverd in de toestand zoals u bij aanvang van de huur de woning heeft geaccepteerd en dat is met uitzondering van de gerenoveerde flats steeds met behang.

Behang op de muur is geen gebrek en ERESM heeft dus geen wettelijk recht om dit te eisen.

De Woonbond

De Woonbond heeft eind vorig jaar een nieuwe commissie ingesteld speciaal voor de commerciële huur. Dit betreffen ongeveer 1,7 miljoen woningen.

De voorzitter is gevraagd om zitting te nemen in deze commissie. Deze week volgt de derde vergadering om het takenpakket en de structuur binnen de organisatie van de Woonbond vast te stellen.

Klachten melden bij huismeester

Heeft u klachten of problemen schakel dan onze huismeester in! Hij is van vele zaken op de hoogte en kan dan conform handelen. Zeker ’s avonds en in het weekend is dit van belang. Via het algemene telefoonnummer van ERESM bereikt u dan niemand. Bovendien worden alle meldingen en storingen door onze huismeester bijgehouden.

(Toevoeging Webmaster: Er is op deze site een formulier om storingen en klachten te melden. Je vindt dat formulier hier: webformulier storingen / klachten)

Nut van onze vereniging

Als u deze nieuwsbrief heeft gelezen zal het belang duidelijk zijn wat onze vereniging voor u betekent. Er moet een sterke vereniging zijn om voldoende weerstand te bieden aan uw tegenstander ERESM. Wij hebben momenteel zo’n 140 leden en wij willen weer groeien naar het maximaal aantal van 160 leden.

Hoe meer leden des te sterker onze positie is ten opzichte van ERESM.

SAMEN  zijn wij STERK!!!!


Bijlage: mailwisseling met ERESM over de afrekeningen.

16 mei:ontvangst concept afrekeningen juli-december 2020
6 juni:ons antwoord met alle opmerkingen en vragen.
4 juli:rappel gemaild naar ERESM om antwoord te krijgen op onze mail van 6 juni,
4 juli:antwoord ERESM: wij zullen volgende week antwoorden.
14 juli:rappel naar ERESM: wat duurt een week toch lang!
15 juli:wederom excuses met reacties op alle mails van ons over liften, renovaties etc. Geen antwoord op onze mail van 6 juni.
28 juli:antwoord op onze mail van 6 juni: alles blijft zoals het is opgesteld!
3 aug:ons uitgebreid antwoord op de afwijzingen van 28 juli.
16 sept:antwoord op onze mail van 3 augustus. Het blijft zoals het is!
20 sept:ons uitgebreide reactie op antwoord mail van 16 september.
23 sept:onze mail met vragen waarom bij ERESM alles verkeerd gaat en langzame beantwoording van onze vragen.
7 okt:geen antwoord op onze mail van 20 september maar afspraak overleg op 2 november.
14 okt:mail van ERESM dat ORONA per 1 november is af geserveerd als liftpartner.
21 ok:bericht dat accountmanager ERESM per 1 november is veranderd.
26 okt:ontvangst concept afrekeningen jaar 2021. Mededeling dat contracten gas en stroom
 niet gelijklopen, waardoor er problemen zijn over de hoogte van de gasnota’s.
26 okt:mail aan ERESM met opvragen van de huidige en voorgaande contacten.
1 nov:mail van ERESM met opgaaf van contractduur van de contracten.
2 nov:overleg: afspraak juli 2019-juni 2020 worden apart afgerekend. Daarna afrekening juli 2020-december 2020 en vervolgens heel 2021. Streeftijd voor 31 december.
22 nov:ERESM eist van de mede bestuursleden dat zij akkoord gaan met afrekeningen t/m
         december 2020.  ERESM wist dat voorzitter in de VS verbleef.
22 nov:Voorzitter heeft ERESM verboden om op hun manier afrekeningen te verzenden.
      Reden: het nog steeds niet overleggen van de gevraagde facturen.
23 nov:Nogmaals alle benodigde facturen opgevraagd aan ERESM.
4 dec:Uitgebreide mail naar ERESM met nogmaals de vraag: stuur alle benodigde facturen.
7 dec:ERESM wil afrekeningen doorzetten en geeft aan dat wij dan maar naar de rechter moeten gaan. Ons antwoord; dat wij dit zeker gaan doen maar dat zij ook dan alle facturen moeten overleggen! Wij stellen ERESM in gebreke!
19 dec:ERESM overlegt veel facturen maar nog steeds niet alles wat nodig is!
19 dec:mail naar ERESM: wat zij nog steeds moeten overleggen.
21 dec:ERESM overlegt weer facturen maar nog steeds niet alles.
29 dec:wederom uitvoerige mail welke punten ERESM moet oplossen. Contactpersoon ERESM tot 16 januari met vakantie.
6 jan:wij vragen ERESM om alle geldende gas- en stroomprijzen.
16 jan:nog steeds geen benodigde antwoorden van ERESM.

Dit is een beknopt overzicht. Er tussendoor nog veel mailwisselingen over de wanprestaties bij de liften en de overlast van de renovaties, alsmede het steeds niet nakomen van de gemaakte afspraken door ERESM.